zondag 13 september 2015

les 2: We maken een broek - patroon aanpassen en oefenstof knippen

Eens je het patroon getekend hebt, begon ik met nameten. Veel mensen doen dit al op voorhand, want dan ben je natuurlijker zekerder van de gekozen maat.

Ik had geluk, het bleek goed mee te vallen! De grootste aanpassing bleek mijn zithoogte. Het patroon heeft een kruislengte (taille midden voor, tot taille midden achter) van 68 cm en ik heb 78 cm nodig. Er moesten dus 10!! centimeters toegevoegd worden.

Om dit te doen werd het kruispunt (van voor- en achterpand) verlaagd en breder uitgetekend. Mijn lerares stelde een verlaging van 2,5 cm en een verbreding van 1,5 cm . Daarna moest de kromme bijgetekend worden. 



De aanpassing leverde 6 cm extra op. De laatste 4 cm worden opgevangen met extra naadwaarde bovenaan. (Indien dit bij de oefenbroek nog onvoldoende blijkt, zal het bovenste deel van het patroon moeten doorgeknipt worden en dan wordt er daar een extra driehoek toegevoegd.)


Daarna werden de pijpen nog versmald. De pijpen van mijn patroon waren 53,5 cm, ik wilde graag 45. Dus moest er 8,5 cm weggenomen worden. Dit gebeurt door langs elke kant 1/4 van de afstand die weg moet weg te nemen. Dus in mijn geval ongeveer 2,1 cm per kant. Aangezien ik een rechte broek maak, werd de afstand recht getekend tot aan de knie en dan afgeschuind (met een kromme naailat) tot aan de heup, aan de kant van het kruis is dat wat moeilijker. Maar dit werd het ongeveer bij mij:


Tot slot moest de zijlengte nog aangepast worden. Patroon heeft een zijlengte van 113 cm, ik heb 102 cm. Omdat inkorten altijd makkelijker is dan een stukje aanzetten. Deed ik om te beginnen 5 cm van de lengte af.

Voorlopig waren dit de aanpassingen die ik maakte. Omdat van mijn stofje absoluut een broek wil maken die ik vaak zal dragen, kies ik ervoor om de broek eerst in een oefenstofje te maken. Er werd in de les net een doos oefenstofjes afgezet. Ik nam het stofje bovenaan in de doos (een nogal doorschijnend wit stofje, maar het is maar een testbroek nietwaar?) Een testbroek moet je niet volledig maken, tot aan de knie is voldoende! Waardoor je voor je testbroek dus zeker geen 2 meter stof nodig hebt.

Het enige dat mij nog restte vooraleer ik kon knippen was de juiste naadwaardes toevoegen:
zijnaad: 3 cm
binnenbeennaad: 2 cm
kruisnaad: 1,5 cm
taillenaad: 3 cm (normaal 2 cm, maar ik moet dus nog wat extra zithoogte opvangen)
zoom: minstens 4 cm
tailleband boven en onder: 1 cm (ik moest voor mijn testbroek geen naadwaarde toevoegen, waarom weet ik niet meer. Het was zo'n drukke les, dat ik geen kans meer kreeg om het te vragen)

Bij kinderkleding werk ik heel vaak met patronen die al inclusief naadwaarde zijn, voor dameskleding is dat blijkbaar niet de beste optie. Niet alleen omdat patronen moeten worden aangepast aan de pasvorm, maar duidelijk is er voor elke naad een andere naadwaarde van toepassing.

Volgende les begin ik aan mijn testbroek!




Geen opmerkingen :

Een reactie posten