dinsdag 22 september 2015

les 3: We maken een broek - de testbroek

Ik kon er meteen invliegen, want vorige week had ik nog snel alles geknipt. De eerste keer naaien in net geen 2 maanden, ik had er zin in!

stap 1: zijnaden stikken. Rechts: volledig, links: (de kant van de rits) net onder de rits beginnen. Voordeel van een testbroek is dat je de rits gewoon achterwege kan laten.

stap 2: binnenbeennaden stikken.

stap 3: kruisnaad stikken, maar daarbij opletten dat je geen andere stiksels overstikt. Want moesten er aanpassingen mogelijk moet je veel te veel losmaken.

stap 4: tailleband voor en achter enkel langs rechts stikken. Ik dacht niet lang genoeg na en legde de stof verkeerd op elkaar. Resultaat: de goede kant en verkeerde kant van de stof (dat echt niet te zien in bij mijn teststof) omgekeerd. Gelukkig maar een testbroek en dus was tornen niet nodig.

stap 5: tailleband op de broek stikken.

stap 6: (alleen nodig omdat mijn tailleband plots wat rek vertoonde) naadband op de tailleband bovenaan stikken. In een goed stuk, zou je dit strijken, maar omdat dit een testbroek is, was de lerares zuinig en liet ze het stikken. Zo kan ik die nog hergebruiken bij een ander testproject!

stap 7: passen :-)

Benieuwd dat was ik, zou het passen en waar zijn nog aanpassingen nodig. 


Aangezien ik maat 42 tekende, zou je denken mijn taille voor problemen zorgt...
En jawel, hier was een serieuze aanpassing nodig. Maar ik moet helemaal niet vergroten, nee, de broek zit véél te wijd aan mijn taille. 
Begrijpen wie begrijpen kan! De lerares begon te spelden en na enkele speldjes voelde ik onmiddellijk: dit zit veel beter! Aan mijn taille werd meer dan 4 cm weggenomen. Verder zat de broek goed! 

Ik paste de versmalling aan mijn taille nog aan op mijn patroon en dan zat de les er alweer op...

En nee, geen foto's van de testbroek, die is werkelijk niet om aan te zien in dat doorzichtig witte stofje!

Volgende les: de start van de "echte" broek :-)

Geen opmerkingen :

Een reactie posten